Jumaat, 8 Januari 2021

BBN3402SATU2020: MINGGU11 TERJEMAHAN VIDEO(5)

 Tugasan berkumpulan


5. Kepentingan Kajian (Bab 1)

TEKS ASAL:

Okay. Kepentingan kajian ini memang kita kena ceritakan atau jelaskan dengan terperinci ya. Kerana di sini biasanya kita dalam borang pemeriksa, kita ada satu bahagian yang menunjukkan apakah kepentingan kajian ini. Kalau kajian tak penting, kenapa pula kita kena jalankan kajian. Jadi, sebab itulah, sebab ada kepentingan kita jalankan kajian. Jadi, untuk bahagian ini kita akan tulis dengan menggunakan subtopik. Jadi subtopik kepentingan kajian ni dibawahnya kita ada lagi subtopik yang lain. Jadi bahagian ini kita kena ambil ya. Kalau contohnya sekarang kajian kita tentang Wacana Tekstual Skrip Animasi Cerita Rakyat. Jadi apa kajian ini penting kerana apa ya, untuk siapa. Jadi kita kena nyatakan. Tapi dalam kepentingan kajian ini kita kena jelaskan mengikut yang besar dahulu. Jadi, kalau daripada kajian ini, kita lihat mungkinlah kepentingan kepada masyarakat. Jadi apa dia? Kena huraikan bawah ini. Jadi masyarakat tu besar. Jadi bila besar tu kita huraikan dalam satu perenggan. Kemudian kita kecilkan lagi 16.2. Apa yang kecil lagi. Okay contohnya Kementerian Pelajaran/Kementerian Pendidikan contohnya. Jadi letak tajuk ini, maknanya kajian ini penting untuk yang ini. Jadi huraikan bawah dia kenapa dia penting. Tapi pastikan bila kita nak hurai tu kita kaitkan balik dengan kajian kita. Maknanya tajuk kita tu kajian kita dari segi mana, dari sudut mana yang penting tu. Jadi, kemudian turun lagi yang lebih kecil lagi mungkin sekolah. Okay, sekolah tu dari sudut mana, dari segi mana yang pentingnya kajian ini. Jadi adakah ia penting kepada guru sahaja? Guru besar ataupun pelajar? Jadi itu yang lain pulak. Jadi yang ini kita boleh letak pelajar. Jadi, daripada besar hinggalah ke kecil. Okay, jadi sekarang ni pelajar. Dari segi mana yang penting ni. Huraikan pulak dalam satu perenggan. Kemudian yang sini mungkinlah guru. Okay, sebab guru perlu menyediakan bahan untuk pengajaran dan pembelajaran (P&P) ye. Jadi kita huraikan dari segi apa. Jadi dalam ini kadang kala okay didapati ada penyelia yang mengatakan bahawa setiap huraian dekat dalam ini, setiap huraian yang awak dah jelaskan untuk sub-sub topik ini perlu disokong dengan sarjana lain ataupun kajian-kajian lain. Boleh juga sebenarnya macam saya katakan terpulang kepada penyelia kerana saya ulang lagi sekali iaitu kita ni penyelia ye. Semua mempunyai different school of thought. Okay, pemikiran kita berbeza. Jadi, mungkin ada penyelia kata okay awak letak sokongan untuk tiap satu. Kenapa pentingnya kepada masyarakat. Kenapa penting kepada Kementerian? Kenapa sekolah? Kenapa pelajar? Kenapa guru?

Jadi kena ada sokong. Jadi macam saya, bagi saya kalau dihuraikan di sini sebab bagi saya ialah kepentingan kajian ni, menurut kajian ya, kepentingan ini menurut kajian awak sendiri. Jadi bila kita buat huraian di sini berkait rapat dengan kajian kita. Maknanya huraikan dari sudut mana pentingnya. Jadi bila kita buat huraian kalau bagi saya kalau tidak ada rujukan pun tidak mengapa kerana huraian yang awak tulis dalam ini sudah cukup jelas. Untuk setiap satu. Betapa pentingnya tiap-tiap satu ini, betapa pentingnya kajian kepada ni masyarakat, kementerian, sekolah, pelajar dan guru. Okay, jumlah kepentingan ini biasanya ialah takkan kita nak letak satu kepentingan sahaja. Nampak sangat tak penting kajian ini ya. Jadi kita biasanya kita akan letaklah minima tiga. Okay. Maksima lima. Ini biasalah kalau misalnya nak lebih dari lima boleh. Tetapi kalau terlampau banyak sangat mungkin yang banyak itu dalam kategori yang sama. Jadi tidak perlulah kita nak letak banyak sangat sub-subtopik. Kita boleh cantumkan ia, cantumkan supaya ia menjadi satu subtopik yang lain.  Hal ini kerana apabila terlalu banyak kadang-kadang sebagai pemeriksa kita lihat okay kenapa ini sama dengan ni. Contoh ye. Ini sama dengan ni. Ini sama dengan tu. Kenapa awak perlu huraikan, nak pecah pecahkan dia pula. Jadi kalau minima tiga okay. Jadi kita boleh kumpulkan. Jadi ingat ya bila buat penyusunan kepentingan kajian ni mestilah daripada besar. Masyarakat tu luas ya. Kecil, kecil, kecil, akhirnya individu ya. Kepada pelajar, guru.

 

 TERJEMAHAN:

Okay. The importance of this study we do have to tell or explain in detail yes. Because here we are usually in the examiner form, we have a section that shows what the importance of this study. If research is not important, why do we have to conduct research. So, that's why, because it is important that we do research. So, for this section we will write using subtopics. So subtopic the importance of this study under which we have other subtopics. So we have to take this part. For example, now our study on the Textual Discourse of Folklore Animated Script Script. So what is this study important because what is it, for whom. So we have to state. But in the importance of this study we have to explain according to the big first. So, if from this study, we see possible importance to society. So this one we can place students. So, from big to small. Okay, so now this is a student. In which sense is this important. Explain then in one paragraph. Then the one here might be the teacher. Okay, because teachers need to provide materials for teaching and learning (T&L) ye. So we describe in what terms. So in this sometimes okay it is found that there are supervisors who say that every description is close in this, every description that you have explained for these sub-topics should be supported by other scholars or other studies. It can also be like I said it depends on the supervisor because I repeat again that we are the supervisor. All have different schools of thought. Okay, our thoughts are different. So, maybe a supervisor says okay you put support for each one. Why it is important to society. Why is it important to the Ministry? Why school? Why students? Why teacher? So there must be support. So like me, for me if described here the reason for me is the importance of this study, according to the study yes, this importance is according to your own study. So when we make a description here it is closely related to our study. Meaning explain from which angle it is important. So when we make a description if for me if there is no reference it does not matter because the description you wrote in this is already quite clear. For each one. How important each of these is, how important the study is to this community, ministry, school, students and teachers. Okay, this amount of interest is usually that we do not want to put only one interest. It seems that this study is not very important. So we usually we will place a minimum of three. Okay. Maximum five. This is normal if for example you want more than five can. But if it is too much it is very possible that many are in the same category. So there is no need for us to put a lot of very sub-subtopics. We can put it together, put it together so that it becomes another subtopic. This is because when there are too many sometimes as examiners we see okay why this is the same as this. An example is. This is the same as this. This is the same as that. Why do you have to explain, want to break break him anyway. So if at least three is okay. So we can collect. So remember that when compiling the importance of this study must be from large. The community is vast. Small, small, small, finally individual yes. To students, teachers.


RUJUKAN:

Normaliza Abd Rahim (2019). Jom Tulis Tesis. Serdang: Penerbit Universiti Putra Malaysia.

                                                  

                                                  



Pautan Video:

https://www.youtube.com/watch?v=ybSmRq8m-RU


Bukti kehadiran minggu 11




Tiada ulasan:

Catat Ulasan