Tugasan berkumpulan
2. Pernyataan Masalah / Masalah Kajian (Bab 1)
TEKS ASAL:
Jadi
bab 1 kita teruskan 1.3 pernyataan masalah. Okay. Pernyataan masalah. masalah
ataupun masalah. Okay. Dalam pernyataan masalah biasanya pelajar mempunyai
masalah ya. Nama pun pernyataan masalah. Masalah macam mana nak tulis
pernyataan masalah. Ini sangat kritikal dan sangat penting. Kadang-kadang
pelajar dia letak sampai 10 halaman. Masalah nak huraikan tentang penyataan masalah. Bila kita baca langsung
tidak ada masalah. Jadi berhati-hati dan juga pelajar selalu letak pernyataan
masalah tu dia letak yang dia rasa, macam “saya dapati bahawa pelajar tidak
pandai mengira 1 hingga 10”. Awak tu siapa. Jadi kita tak boleh, kita kena ada
rujukan. Pernyataan masalah, rujukan merupakan perkara yang penting. Perkara
yang penting. Maknanya kita perlu rujuk. Perlu rujuk siapa yang punya kajian
yang menunjukkan bahawa ada masalah dalam kajian tersebut. Ataupun kenyataan
daripada orang ini atau daripada Normaliza Abd Rahim, 2019 mendapati bahawa
pelajar kurang berminat untuk, untuk mendengar ataupun untuk mendengar cerita
berbentuk sekian sekian sekian. Jadi itu dah menunjukkan macam menunjukkan
benda negatif. Dan juga huraian daripada kajian Normaliza Abd Rahim itu
mendapati bahawa lima pelajar didapati, didapati tidak boleh menggunakan kata
kerja dalam dalam penulisan karangan. Contoh dia. Dan itulah dah nampak
masalah. Sebab masalah itu bila kita dapati kita huraikan sikit. Kemudian
masalah Normaliza Abd Rahim tu tadi disokong oleh kajian yang dijalankan oleh
Nur Maisarah Roslan, 2019 yang mendapati bahawa pelajar tidak dapat mengenal
pasti kata kerja dalam dalam membina, membina soalan. Contoh dia. Contoh ya.
Jadi, jadi. Adalah sokong. Dua kajian ini sokong timbulnya masalah tersebut.
Okay. Barulah betul. Jadi itu yang menunjukkan masalah huraian kita tu. Jadi
sekarang. Jadi pelajar biasanya buat macam mana. Dia pergi buat. Okay contohnya
kajian itu tentang kata kerja. Yang awak punya kajian tentang kata adjektif.
Jadi awak boleh buat kajian oleh Normaliza Abd Rahim tidak berfokus kepada
kajian tentang kata adjektif. Itu dikatakan pernyataaan salah. Salah tu. Tidak
boleh. Tidak boleh. Tidak boleh macam seolah-olah memanglah dia buat kata kerja
sebab kata kerja, kata kerja sebab dia berfokus kepada kata kerja. Tetapi awak
tak bolehlah kata dia tak buat pasal kata adjektif. Memanglah tak buat kata
adjektif sebab dia berfokus kepada kata kerja. Jadi salah begitu ya. Jadi
huraian di sini ini macam saya katakan tadi perlu ada ayat yang dikatakan oleh
pengkaji tersebut dalam artikel dia. Jadi pernyataan masalah ini terbahagi
kepada objektif. Kalau contoh objektif ada dua, ada dua perenggannya di sini.
Kalau objektif ada tiga, makna ada tiga perenggan. Satu, dua, tiga. Jadi
huraian dalam ini huraian daripada kajian. Dan disokong oleh siapa. Okay.
Disokong oleh siapa. Ayat macam saya katakan tadi ya. Kemudian, hujung ayat
itu, Awak kata “Justeru kajian ini” sebab berkaitan dah nampak jurang
penyelidikan dalam ini. “Justeru kajian ini mengenal pasti, mengenal pasti
wacana tekstual skrip animasi bla bla bla”. Sebab didapati kat sini ini bahawa
kajian itu mendapati bahawa pelajar contohnya. Pelajar ataupun skrip animasi
tidak melambangkan apa dia, apa dia. Jadi kajian itu menurut orang tu. Orang tu
cakap. Bukan kita yang cakap, orang tu yang cakap. Jadi serupa juga dengan yang
ini, kena ada sokong. Kajian ini didapati ada masalah dalam kajian tu pelajar
tidak boleh mengenal pasti kata adjektif contoh dia. Kemudian, “justeru kajian
ini ingin menganalisis kata adjektif yang terdapat dalam penulisan karangan
kanak-kanak”. Macam contoh, pernyataan masalah ketiga okay. Menurut Norwida
Roslan, 2019 pelajar didapati tidak boleh, tidak berminat dan tidak boleh
mengira nombor satu sehingga dua puluh. Contoh dia. Kajian dia. Kajian dia
didapati begitu. Jadi, justeru kajian ini ingin menganalisis okay. Menganalisis
apa nama, pengiraan ataupun aktiviti pelajar dalam mengira nombor dari satu
hingga dua puluh. Jadi kita kena kaitkan dalam hujung ayat perenggan itu,
kaitkan dengan objektif ini. Hujung ayat ini, kaitkan dengan objektif ini.
Hujung ayat ini kaitkan dengan objektif ketiga. Jadi, barulah ada pernyataan
masalah ini berkaitan dengan awak punya objektif. Jadi, rujukan. Dalam rujukan
yang dalam yang ini. Dalam permaslaahan kajian ini perlulah lima tahun ke
belakang. Kita tak boleh la. Kita ambik apa nama pernyataan masalah daripada
kajian yang lama-lama. Sebab kita kena faham bahawa kajian yang dijalankan
sekarang ini semuanya dah berbeza ya. Dah berbeza dengan kita mempunyai teknik.
Dunia digital jadi budak-budak pun pandai. Macam yang saya katakan sebelum ini,
zaman dulu boleh la kata “Ei budak ni pandai betul. Cerdik betul. Kita tanya
satu soalan, dia jawab sepuluh jawapan. Pandai”. Tetapi dalam dunia digital
sekarang ini berbeza. Yang mana sekarang budak-budak kita bagi soalan, dia bagi
jawapan sampai 47. Sampai kita kata “okay berhenti, jangan bagi jawapan dah,
Letih cikgu nak dengar”. Jadi ada budak-budak macam tu sampai sekarang ini ya.
Dia dah lebih ke hadapan. Sebab dia dah ada dunia digital ini masing-masing ada
dah telefon mudah alih, telefon bimbit masing-masing dalam beg. Kadang-kadang
telefon mereka lebih mahal daripada telefon kita. Bertabahlah kita ya. Jadi
pastikan pernyataan masalah ini betul. Tak perlu panjang lebar. Kerana apa yang
terdapat dalam rujukan dalam ini dan dalam ini semuanya ada huraian yang lebih
panjang lebar dalam bab dua. Jadi, pernyataan masalah yang ini perlu ada lah
dalam bab 2. Tak boleh la awak ada nama-nama ini, kemudian pemeriksa kata mana
pergi nama-nama yang awak dah kata dalam pernyataan masalah dah tidak ada dalam
bab 2. Tak boleh. Ini secara ringkas. Yang dikatakan tentang pernyataan masalah
ini. Ini kita kata secara terperinci seluruh-seluruhnya. Tentang orang ini,
Normaliza Abd Rahim, 2019 kajian dia secara menyeluruh. Ini dengan panjang
lebar. Jadi maknanya, kena ada la. Yang ini nama yang awak sorot sini, ambik di
sini mesti ada dalam ini. Pastikan betul pernyataan masalah ini. Amat penting.
Jadi biasanya, pelajar didapati bahawa agak sukar untuk menulis pernyataan
masalah. Jadi sekarang bila dah belajar ini, dah tidak ada masalah.
In chapter 1, we proceed to 1.3 which is problem statement.
Students usually find it hard with problem statement. The name is also a
statement of problems. How to write a problem statement. This is very critical
and very important. Sometimes the students put up to 10 pages. Problem to
describe the problem statement. If we read directly, we will find none. So be
careful and also students always put the statement of the problem by putting
one’s feeling, like "I find that students are not good at counting 1 to
10". Who do you think you are? So we can't, we have to have a reference.
In problem statement, the reference is important. That means we need to refer.
It is necessary to refer to who has a study that shows that there is a problem
in the study. Or a statement from this person or from Normaliza Abd Rahim, 2019
found that students are less interested in, to hear or to hear stories so much.
So that shows how to show negative things. And also the description from the
study of Normaliza Abd Rahim found that five students were found, found not to
be able to use verbs in in essay writing. And that's the problem. Because the
problem is when we find it, we explain a little. Then the problem of Normaliza
Abd Rahim was supported by a study conducted by Nur Maisarah Roslan, 2019 which
found that students can not identify verbs in building, constructing questions.
These two studies support the emergence of the problem. That's right. So that
shows the problem of our description. Students usually misunderstood this part.
For example, the study is about verbs. While you make a study of adjectives. So
you refer to a study by Normaliza Abd Rahim that does not focus on the study of
adjectives. That is said to be a false statement. That's wrong. No way. No way.
It can't be as if the student does a study on verbs but you can't say he didn't
make adjectives. Of course he did not make adjectives because he focused on
verbs. So the description here is like I said earlier, there must be a sentence
that the researcher said in his article. So the statement of this problem is
divided into objectives. If the objective example has two, there are two
paragraphs here. If there are three objectives, it means there are three
paragraphs. So the description in this description is from the study. And
supported by whom. A sentence like I said earlier yes. Then, at the end of the
sentence, you say "Therefore this study" because the related research
gap has been seen in this. "Thus this study
identifies, identifies the textual discourse of the animated script and so on".
The reason found here is that the study found. Students or animated scripts do
not represent what he is, what he is. So the study according to that person.
That person spoke. It is not we who speak, it is the person who speaks. So
similar to this one, there must be support. This study found that there is a
problem in the study, students can not identify adjectives for example. Then,
"therefore this study wants to analyze the adjectives found in the writing
of children's essays". As an example, the third problem statement is okay.
According to Norwida Roslan, 2019 students were found not to be, not interested
and could not count number one to twenty. Analyze what names, calculations or
student activities in counting numbers from one to twenty. So we have to relate
in the end of the paragraph sentence, relate to this objective. The end of this
sentence, relate to this objective. The end of this sentence is related to the
third objective. So, then there is a statement of this problem related to you
having an objective. The references in the study should be from studies five
years back. We can't take the problem statement from a long study. Because we
have to understand that the study conducted now is all different. It's
different with us having techniques. The digital world is so clever. Like I
said before, in the old days he could say “Hey this boy is really smart. That's
right. We asked one question, he answered ten answers. Clever”. But in today's
digital world it is different. Which now our boys ask questions, he gives
answers up to 47. Until we say "okay stop, do not give answers already, I’m
too tired too hear". He is more forward. Because he already has this
digital world, each of them already has a mobile phone, each mobile phone in a
bag. Sometimes their phones are more expensive than our phones. Let us
persevere. So make sure the statement of this problem is correct. No need for
length. Because of what is found in the references in this and in this all
there is a longer description in chapter two. So, this problem statement should
be in chapter 2. You can't have these names, then the word examiner goes to the
names that you said in the problem statement are not in chapter 2. You can't.
This is brief. That said about the statement of this problem. This we say in
detail entirely. About this person, Normaliza Abd Rahim, 2019 her study as a
whole. This is at length. So that means there must be. This is the name you
highlighted here, ambiguous here must be in this. Make sure the statement of
this problem is correct. Very important. So usually, students find that it is
quite difficult to write a problem statement. So now that I have learned this,
there should be no problem.
RUJUKAN:
Normaliza Abd Rahim (2019). Jom Tulis Tesis. Selangor: Universiti Putra Malaysia.
Pautan Video:
https://www.youtube.com/watch?v=9eGx4GgpLb4
Bukti kehadiran minggu 11
Tiada ulasan:
Catat Ulasan