Tugasan berkumpulan
7. Sorotan Kajian (Bab 2)
TEKS ASAL:
Dalam sorotan kajian,
2.1
Pengenalan
Seperti
biasa dalam pengenalan kita nak huraikan apa ada dalam bab ini, juga kita
jelaskan juga bahawa dalam bab ini juga terdiri daripada dua subtopik yang
berkaitan. Pastikan subtopik itu berkaitan dengan tajuk kita. Jadi,
dicadangkan, biasanya kalau untuk master, bacelor dan juga diploma kita ada
boleh dua subtopik sebab itu terpulang kepada berapakah pemboleh ubah dalam
tiap-tiap tajuk itu. Kemudian, PhD pula, kadang-kadang ada tiga subtopik atau
pun dua. Kita tengok juga apa pemboleh ubah dalam subtopik ini.
Contohnya,
kajian secara menyeluruh dahulu,
2.2
Kajian tentang Wacana
Jadi
mungkin kita ambil kajian tentang wacana sahaja. Jadi kajian tentang wacana
ini, kita letaklah kajian-kajian yang lepas. Pastikan bahawa kajian itu;
1. 5
tahun ke belakang.
Sudah
saya jelas banyak kali bahawa 5 tahun ke belakang maknanya, tahun yang awak
hantar tesis, tolak belakang 5 tahun dan bukannya tahun awak daftar. Contohnya,
kalau kita daftar tahun 2020 kemudian awak nak tolak pula 5 tahun ke
belakangnya. Ini salah kerana awak baru daftar 2020, maknanya jangkaan awak nak
hantar tesis 2023 mungkin. Jadi kalau
hantar tesis tahun 2023, maknanya sorotan kajian tentulah 5 tahun ke belakang
dan yang terakhir 2019. Jadi, apa yang ada di dalam ini mestilah 5 tahun
terkini. jadi sebagai pelajar, awak tidak boleh katakan tiada kajian yang saya
jumpa.
“Saya tak jumpalah kajian Prof. Saya tak jumpalah mana
yang terkini, saya jumpa 1980-an, 1990-an, awal 2000, itu tidak boleh. Semua
kajian ada. Walaupun, maknanya kalau paling hampir atau sikit-sikit hampir pun
boleh, itu lah kita ada dapat jurang penyelidikan. Jadi yang ini, awak boleh
letakkan. Jadi pastikan awak ambil suatu kajian yang begitu menyerlah tentang
wacana contohnya bermakna awak huraikan semuanya tentang kajian tersebut
kemudian sokong. Jadi, sekarang dalam sorotan kajian ini, perlulah cari
persamaan dan perbezaan. Itulah jadinya kritis dalam sorotan kajian ini. Perlu
cari persamaan, perlu cari perbezaan. Barulah ia jadi kritis. Tidak bolehlah, ada
pelajar tulis sampai dua tiga halaman, contohnya kajian Normaliza Abd Rahim
(2019), dia letak dua tiga halaman. Dua tiga halaman nama Normaliza Abd Rahim
itu lah satu yang halaman satu, yang lain itu dia tulis saja sampai tiga
halaman sampai tidak ada rujukan langsung. Jadi itu salah caranya kerana itu
didapati tidak kritis.
Kemudian,
awak boleh menjurus kepada kajian tentang animasi.
2.3
Kajian tentang Animasi
Jadi
secara menyeluruhnya, animasi dari segi macam mana. Contoh, animasi dari segi skrip
sahaja ke, animasi cerita bahasa ke, animasi cerita rakyat, dan semua masuk
disini, ambil yang 5 tahun terkini. Dan kita kalau buat sorotan kajian,
bukanlah Malaysia sahaja, Barat pun perlu diambil seperti Jepun, Korea, China,
semua kita perlu ambil supaya kita punya sorotan itu meluas kerana terutamanya
animasi ini. Memanglah ada banyak kajian dari Jepun terutamanya, dari Korea.
Jepun lah yang paling terkenal dengan animasi. Jadi huraikan, pastikan kritis.
Kemudian,
barulah masuk kepada jurang penyelidikan.
2.4
Jurang Penyelidikan
Dalam
jurang penyelidikan ini, pastikan bahawa dalam jurang penyelidikan ini kena
jelaskan apa jurang yang ada dalam in dan berfokus kepada ini yang berkaitan
dengan kajian awak sendiri. Jadi awak senaraikan nama-nama ini. Kajian ini
berfokus kepada contohnya. Jadi kajian itu awak senaraikan kajian yang ada
dalam ini. Jadi ada juranglah nampaknya dalam kajian tersebut. Kemudian, itu
bermakna, bila kita nak jelaskan jurang itu, senarai nama-nama dalam ini,
kaitkan balik dengan kajian kita. Kemudian serupa juga dengan nombor dua.
Senarai-senarai itu, apa jurang dia, apa persamaan, sebab itu ada persamaan dan
perbezaan dan kaitkan juga dengan kajian awak sendiri. Jadi itu yang jadi
jurang penyelidikan.
Dan,
2.5
Kesimpulan
Jadi,
kita kena pastikan
1. Rujukan
kena 5 tahun ke belakang.
2. Penulisan
dalam sorotan kajian perlulah mencari persamaan dan perbezaan, iaitu perlulah
kritis. Kajian yang hampir sama. Kita banyak ya, berbeza pun boleh tidak
bersetuju. Maknanya ada perbezaan. Jadi cari perkataan-perkatan yang
bersesuaian, perkataan menyokong, tidak sokong, tidak bersetuju, ada banyak.
Jadi maknanya, penyusunan ayat itu menunjukkan sama ada ia persamaan atau
perbezaan.
3. Serupa
juga disini memerlukan penanda wacana. Penanda wacana ini sangat penting kerana
kalau tidak nanti ia jadi tulisan karangan biasa tanpa penanda wacana.
Ini harus kita lihat perkara penting. Rujukan 5 tahun
ke belakang, persamaan perbezaan iaitu penulisan secara kritis, mempunyai
penanda wacana dan juga jurang penyelidikan perlu ada satu subtopik iaitu
membuat kaitan dalam sorotan kajian ini dengan kajian awak sendiri. Jadi
seperti biasa kesimpulan itu kita simpulkan seperti bab-bab yang lain, ayat
akhir dalam kesimpulan haruslah letak bab seterusnya iaitu bab 3.
Jadi untuk halaman, “Berapa halaman ini ye Prof?” Jadi
biasanya kalau pelajar bacelor atau diploma dengan master biasa kita letak yang
sama iaitu 2.2 (15 halaman), 2.3 (15 halaman). Untuk PhD, sebabnya kita banyak
kajian secara mendalam juga jadi untuk 2.2 (30 halaman), dan 2.3 (30 halaman),
kita naik. Jadi, 60 halaman. Kalau kurang sedikit pun, lebih kurang macam 2.2
dan 2.3 (25 halaman). Berbeza jumlah halaman ini kerana kalau kurang sorotan,
nampak sangat pelajar itu tidak membaca.
Tujuan kita ada sorotan ialah supaya kita dapat
melihat perbezaan antara kajian yang ada, dan kita mencari jurang penyelidikan
kajian tersebut dan kita kaitkan dengan kajian yang kita lakukan. Sebab itulah
kita perlu banyak halaman untuk kita sorot dalam bab 2 ini. Jika kurang
halaman, maknanya apa benda kita nak cari dalam perbezaan, apa yang nak kita
cari dalam jurang penyelidikan, tidak ada. Jadi perlu dan sangat penting untuk
jumlah halaman yang bersesuaian. Ada juga saya dapati bahawa apabila saya jadi
pemeriksa, pelajar PhD, master, dia punya sorotan kajian adalah 14 halaman
sahaja. Itu keseluruhan bab 2 ada 14 halaman sahaja.kemudian ada pelajar PhD,
dia punya halaman ada 25,serupa juga pelajar ini mempunyai 25 halaman untuk
kesemuanya. Jadi, tidak bersesuaian dengan kajian PhD dia.
Sorotan kajian ini penting, serupa penting untuk bab
1, bab 3, bab 4, bab 5. Jika semua bab-bab penting, jadi jangan sorotan kajian
ini dijadikan halaman terlalu sedikit sehingga kita tidak dapat nak mencari
apakah jurang peyelidikannya, bagaimana awak menulis sorotan kajian, ada
persamaan tak, ada perbezaan tak, adakah
awak buat penulisan secara kritis, adakah awak menggunakan penanda wacana yang
bersesuaian, adakah awak sorot kajian 5 tahun ke belakang. Ini semua penting
dalam sorotan kajian.
TERJEMAHAN:
Chapter 2 (Literature
review)
In
the study highlights,
2.1
Introduction
As
usual in the introduction we want to describe what is in this chapter, also we
also explain that in this chapter also consists of two related subtopics. Make
sure the subtopic is relevant to our topic. So, it is suggested, usually for
master, bachelor and even diploma we can have two subtopics because it depends
on how many variables in each title. Then, PhD, sometimes there are three
subtopics or even two. We also look at what variables are in this subtopic.
For
example, a thorough study first,
2.2
A Study of Discourse
So
maybe we take the study of discourse only. So the study of this discourse, we
put the previous studies. Make sure that the study;
1. 5
years back.
Already
I have made it clear many times that 5 years back means, the year you submitted
your thesis, minus 5 years back instead of the year you registered. For
example, if we register in 2020 then you want to subtract 5 years later. This
is wrong because you have just registered for 2020, which means you expect to
submit your thesis 2023 maybe. So if you submit a thesis in 2023, it means that
the highlights of the study must be 5 years back and the last one is 2019. So,
what is in this must be the latest 5 years. So as a student, you cannot say no
study I found.
"I
did not find the study of Prof. I did not find the latest, I found the 1980s,
1990s, early 2000s, that cannot be. All studies are available. Although, it
means that if the closest or the slightest is almost possible, that is where we
can get the research gap. So this one, you can put. So make sure you take a
study that is so prominent about the discourse for example means you describe
everything about the study then support. So, now in the highlights of this
study, it is necessary to look for similarities and differences. That is the
critical point in this study. Need to find similarities, need to find
differences. Then it became critical. No, some students write up to two or
three pages, for example Normaliza Abd Rahim's study (2019), he puts two or
three pages. Two or three pages of Normaliza Abd Rahim's name is one page one,
the other he just wrote up to three pages until there is no direct reference.
So that's the wrong way because it was found to be not critical. Then, you can
lead to the study of animation.
Then,
you can lead to the study of animation.
2.3
Studies on Animation
So
overall, animation in terms of what kind. For example, animation in terms of
script only to, language story animation to, folklore animation to, and all
come in here, take the latest 5 years. And if we make a study highlight, not
only Malaysia, the West also needs to be taken like Japan, Korea, China, all we
need to take so that we have the spotlight is wide because especially this
animation. Of course there are many studies from Japan especially, from Korea.
Japan is the most famous for its animation. So describe it, make it critical.
Then,
just enter the research gap.
2.4
Research Gap
In
this research gap, make sure that in this research gap you have to explain what
gaps are in and focus on this related to your own research. Then, you list
these names. This study focuses on examples. So that study you list the studies
that are in this. So there seems to be a gap in the study. Then, that means,
when we want to explain the gap, the list of names in this, relate back to our
study. Then similar to number two. The lists, what are their gaps, what are the
similarities, why there are similarities and differences and relate also to
your own study. So that is the research gap.
And,
2.5
Conclusion
So,
we have to make sure
1. Reference
must be 5 years back.
2. Writing
in the study highlights need to find similarities and differences, that is,
need to be critical. A very similar study. We are many ye, even different can
disagree. That means there is a difference. So find the right words, the words
support, do not support, do not agree, there are many. So that means, the
sentence structure shows whether it is a similarity or a difference.
3. Similarly
here also requires discourse markers. This discourse marker is very important
because otherwise it will become a regular essay writing without a discourse
marker.
This we must look at the important things. References
5 years ago, the similarities of differences that is critical writing, having
discourse markers and also research gaps should have a subtopic that is to make
the connection in the highlights of this study with your own research. So as
usual we conclude the conclusion like the other chapters, the last sentence in
the conclusion should be the next chapter which is chapter 3.
So for the page, "How many pages is this Prof?"
So usually if a bachelor or diploma student with a regular master we put the
same which is 2.2 (15 pages), 2.3 (15 pages). For PhD, the reason we do a lot
of in-depth research is also so for 2.2 (30 pages), and 2.3 (30 pages), we go
up. So, 60 pages. If a little less, about 2.2 and 2.3 (25 pages). The number of
pages is different because if there are less highlights, it seems that the
student is not reading.
The purpose we have to highlight is so that we can see
the differences between the existing studies, and we find the research gap of
those studies and we relate to the studies we do. That is why we need many
pages for us to highlight in this chapter 2. If there are less pages, it means
what we want to look for in the difference, what we want to look for in the
research gap, does not exist. So it is necessary and very important for the
appropriate number of pages. I also found that when I became an examiner, PhD
student, master, he had a study highlight was only 14 pages. That whole chapter
2 has only 14 pages. Then there are PhD students, he has 25 pages, similarly
this student has 25 pages for everything. So, it does not fit with her PhD
study.
The highlights of this study are important, just as important for chapter 1, chapter 3, chapter 4, chapter 5. If all the chapters are important, so do not highlight the study of this study too little so that we cannot find out what the research gap is, how do you write highlights study, there are no similarities, there are no differences, do you write critically, do you use appropriate discourse markers, do you highlight the study 5 years ago. These are all important in the study highlights.
https://www.youtube.com/watch?v=EQSL1RPfhtk
Bukti kehadiran minggu 11
Tiada ulasan:
Catat Ulasan