Rabu, 30 Disember 2020

BBN3402SATU2020: MINGGU10 RESEPI(3)

 

                    
                                    NURLINA BINTI ATAN           SITI ADLINA BINTI RAZMAN
                                                197414                                               197828


Kerja berkumpulan bagi minggu 10 😀

Labu Sufganiot dengan Jeli Kranberi

⭐⭐⭐⭐⭐ 2 Penilaian   |   Ulasan   |   3 Gambar

Saya ingin menggabungkan rasa Kesyukuran untuk donat Hanukkah. Doh ini sangat memaafkan, dan akan bertahan di dalam peti sejuk, dibungkus dengan baik, selama 3 hari. Ini menjadikannya mudah untuk memecah resepinya secara berkumpulan dan menggoreng donat apabila ia sesuai untuk anda. Ini menjadikan sarapan atau pencuci mulut yang hebat! Cukup kira-kira dua setengah dozen, bergantung pada pemotong anda.

Bahan-bahan

Doh Donut:

 ½ cawan mentega tanpa garam

 ¾ cawan susu mendidih

⬜1 cawan puri labu dalam tin

 ¾ cawan gula putih

⬜ 2 biji telur

⬜ 1 kuning telur

⬜ 5 cawan tepung serba guna yang tidak dikisar

⬜ 1 (.25 auns) paket yis segera

 1 ¼ sudu teh garam

 ½ sudu teh serbuk halia

⬜ ½ sudu teh serbuk kayu manis

 ¼ sudu teh serbuk pala tanah

⬜ ⅛ sudu teh serbuk allspice

Inti:

 1 (14 auns) tin sos kranberi jeli

 ⅓ cawan air

 Minyak sayuran 1 liter untuk menggoreng

 1 biji telur putih

 1 sudu teh air

 ½ cawan gula putih, atau mengikut keperluan

 ¼ cawan gula gula, untuk taburan

Cara-cara

 Langkah 1

Masukkan mentega ke dalam mangkuk pengadun berdiri. Tuangkan susu panas ke atas mentega; kacau sekali-sekala sehingga mentega cair. Pukul puri labu, 3/4 cawan gula putih, telur, dan kuning telur ke dalam campuran susu.

 Langkah 2

Dalam mangkuk yang lain, campurkan tepung, yis, garam, halia, kayu manis, dan serbuk allspice. Dengan menggunakan pemukul automatik, campurkan kira-kira 4 cawan campuran tepung dengan kelajuan rendah. Gaulkan bahagian bawah mangkuk dan di bawah dayung. Masukkan baki tepung dan gaul, gaulkan bahagian bawah, dengan kelajuan rendah hingga disebatikan sepenuhnya. Doh akan jadi sangat basah, hampir biskut-doh teksturnya; jangan risau, ia akan menyerap kelembapan ketika dibiarkan seketika.

 Langkah 3

Pindahkan doh ke dalam mangkuk yang sudah diminyak. Tutup mangkuk dengan bungkus plastik yang dilapisi ringan dengan semburan masakan. Sejukkan sekurang-kurangnya 5 jam atau semalaman

 Langkah 4

Campurkan sos kranveri dalam tin dengan 1/3 cawan air dalam periuk kecil. Hancurkan sos sedikit dengan sudu. Panaskan, tutup, di atas api sederhana-rendah, kacau sekali-sekala, sehingga sos kranberi mencair, kira-kira 25 minit. Tuangkan ke dalam mangkuk dan sejukkan.

 Langkah 5

Letakkan doh di permukaan meja yang ditepung rata. Bentuknya menjadi bola, bahagikan adunan menjadi dua, dan kembalikan separuh adunan ke mangkuk yang sudah berminyak. Tutup dengan bungkusan plastik berminyak dan sejukkan. Gulungkan adunan selebihnya menjadi separuh, tepungkan permukaan meja mengikut keperluan, hingga ketebalan 1/4 inci. Potong doh membulat dengan pemotong 3 inci.

 

  Langkah 6

Panaskan minyak dalam penggoreng celur atau periuk besar hingga 375 darjah F (190 darjah C). Gariskan loyang dengan kertas kertas atau pelapik silikon. Ini akan mengelakkan adunan melekat dan terkoyak.

 

  Langkah 7

Pindahkan doh ke loyang yang disediakan secara berpasangan (satu akan menjadi bahagian atas, yang lain separuh bahagian bawah donat). Kumpulkan sisa-sisa adunan dan masukkan ke dalam adunan yang disimpan di dalam peti sejuk.

 Langkah 8

Pukul putih telur dengan 1 sudu teh air. Sapu doh yang akan menjadi bahagian bawah donat dengan putih telur yang dipukul.

 Langkah 9

Sudukan 1 sudu teh jeli kranberi ke tengah setiap doh bawah; susun pusingan kedua di atas dan tekan tepi untuk menutup. Biarkan donat berehat 20 minit.

 Langkah 10

Secara berkumpulan, goreng donat hingga keperangan, kira-kira 1 1/2 minit setiap sisi. Tiriskan donat di tuala kertas. Tuangkan 1/2 cawan gula putih ke dalam beg atau mangkuk besar; masukkan donat ke dalam gula untuk dilapisi. Debu donat dengan gula gula sebelum disajikan. Ulangi dengan adunan yang tinggal.

Nota Masakan:

Akan ada banyak jeli kranberi yang tersisa; Saya suka menambahkannya ke yogurt biasa.

Catatan Editor:

Kami telah menentukan nilai pemakanan bagi minyak untuk menggoreng berdasarkan nilai pengekalan 10% selepas memasak. Jumlah yang tepat akan berbeza-beza bergantung pada masa dan suhu memasak, ketumpatan bahan, dan jenis minyak tertentu yang digunakan.

Data pemakanan untuk resipi ini merangkumi jumlah penuh jeli kraberi dan gula untuk menghias donat. Jumlah sebenar pengisian dan topping yang digunakan akan berbeza-beza.

 

Fakta pemakanan

Setiap hidangan:

316 kalori; protein 5.1g; karbohidrat 49.4g; lemak 11.1g; kolesterol 46.4mg; natrium 217.2mg


Rujukan:

Allrecipes (2020). Pumpkin Sufganiot with Cranberry Jelly. Diakses pada 29 Disember 2020 daripada Pumpkin Sufganiot with Cranberry Jelly Recipe | Allrecipes


Bukti kehadiran minggu 10






Tiada ulasan:

Catat Ulasan