Jumaat, 8 Januari 2021

BBN3402SATU2020: MINGGU11 TERJEMAHAN VIDEO(9)

 Tugasan berkumpulan


9a. Keputusan dan Perbincangan (Bab 4)

TEKS ASAL:

Ok, sekarang kita pergi kepada bab 4 ya. Bab 4 ini kalau kita lihat, bab 4 ini sebenarnya kita buat analisis. Inilah yang dikatakan bab ataupun kajian awak, penulisan awak sendiri. Apa yang awak kaji selama bertahun-tahun, inilah hasilnya. Jadi dalam bab 4 ini, kalau kita lihat dalam buku ini, kita sebenarnya kalau bab 4 ini, ada pengenalan. Kemudian, kita ada analisis objektif 1. Kemudian, analisis objektif 2, analisis objektif 3, rumusan dan kesimpulan. Ok, kalau kita tengok sekarang ya. Contohnya, kita ada, kalau kita berbalik pada kajian kita yang tadi, iaitu kajian Wacana Tekstual Slanga Animasi Cerita Rakyat Melayu, jadi 4.1 pengenalan. Seperti biasa, pengenalan kita nak memperkenalkan apa ada dalam bab ini. Jangan keliru ya, bias anya pelajar akan meletakkan pengenalan sekali rujukan lagi. Tak perlu, tak perlu ada rujukan. Penganalan ini, kita nak memperkenalkan apa yang ada dalam bab itu. Kita jangan bagi dia keliru. Kadang-kadang, bila dia letak rujukan, dah jadi rupa macam bab 2 (sorotan kajian) pula.Jadi, sekarang ini, bahagian pengenalan, satu perenggan. Nanti kita masuk 4.2 iaitu kita dah mula untuk melihat balik pada objektif kita. Yang pertama, mengenal pasti wacana tekstual skrip animasi cerita rakyat melayu. Jadi, tajuk kita ini, kita sebenarnya ambil daripada objektif. Jadi bila kita ambil objektif, perkataan mengenal pasti sudah tiada. Jadi, kita terus kepada ‘Wacana Tekstual (sambung) Skrip Animasi Cerita Rakyat Melayu’. Ini tajuk dia. Ok, dalam tajuk ini, awak dah letak, bermakna kita, bila pemeriksa tengok, dia kata “Oh, ini, dia merujuk kepada objektif 1”. Jadi sekarang ini, bila awak dah ambil tajuk ini, awak akan menggunakan teori. Teori itu kita dah bincangkan dalam bab 3 tadi. Jadi, kita nak gunakan teori. Kita, bila analisis, kita perlu guna teori. Jika tiada teori, seolah-olah kita tidak berpegang kepada apa sahaja, bermakna longgar. Bila longgar, nanti kita punya huraian analisis kita jadi salah. Jadi sekarang ini, kita akan merujuk kepada teori. Contohnya, wacana tekstual kita akan guna teori analisis wacana yang dicadangkan oleh (kejap ya, saya tunjukkan). Contohnya kita ambil Teori Analisis Wacana Normaliza Abdul Rahim 2019. Jadi, Teori Analisis Wacana Normaliza ini terbahagi kepada tiga elemen, iaitu; kandungan, konteks dan andaian. Kandungan, kita ada tema. Yang ini, kita ada tatabahasa. Kemudian kita ada latar, emosi. Kemudian, di sini kita ada pendapat, perujukan dan juga persoalan.

 Oleh kerana data yang kita nak analisis dalam bab 4 ini kita nak menggunakan Teori Analisis Wacana, kita kena tulis bergini lah; setelah kita tulis tajuk ini, kitaterus pergi kepada 4.2.1, iaitu; kandungan. Kita kena tulis apakah elemen dia terus di dalam ini. Hal ini kerana pemeriksa, bila dia tengok, “Oh, kajian ini memang merujuk kepada teori”. Jadi, itu yang betul. Jadi, dalam kandungan itu, maknanya sekarang , awak buat keputusan bahawa setiap elemen ini awak kena sediakan 5 bukti. Jadi, bukti  itu kita dah dapat daripada skrip tadi. Jadi, kandungan. Kemudian, daripada kandungan, daripada skrip awak dah ada data. Datang yang awak dapat tadi. Jadi, contohnya awak dah ada sistem coding. Macam contohnya sekarang, skrip animasi cerita rakyat, awak ambil lebih kurang 30 skrip animasi dan awak menomborkan skrip animasi itu dengan menggunakan coding, skrip; sk ke, sk 1 hingga 30. Jadi, awak ada sk 1 sampai sk 30.Jadi sekarang ini, awak boleh letak dari 30 itu tadi, awak Cuma nak ambil 5 sahaja contoh. Sedangkan yang lain ada, tapi kita letak di lampiran. Kita tak boleh nak hurai sampai 30 itu . 30 itu saya rasa ada empat, lima jilid nanti awak punya tesis. Jadi, sekarang ini contohnya, ini skrip. Ok, yang ini dia punya tema. Sebab tadi, bawah kandungan ialah tema.  Jadi, sekarang contohnya awak letak skrip sk 10, sk 13, sk 20, sk23, sk sebab yang ini yang awak peroleh. Yang ini, awak boleh letak jadual 1. Tema kekeluargaan. Ini contoh ya. Sebab, awak sendiri sudah kenal pasti daripada 30 skrip ini, awak dah kenal pasti ada  contohnya 5 tema. 5 tema yang menyerlah dalam skrip ini. Jadi, daripada tema kekeluargaan dan ada lah tema-tema yang lain. Jadi daripada tema kekeluargaan ada didapati bahawa skrip yang 5 ini yang Nampak menyerlah. Jadi awak ambil yang skrip 10 kemudian, awak letak tema apa. Memang kita letak tema kekeluargaan ya, yang mana kekeluargaan. 

Kemudian, kekeluargaan lagi tapi walaupun semua ini kekeluargaan, awak kena pastikan bahawa dari segi macam mana yang ada tema kekeluargaan kerana cerita rakyat ini kadang-kadang, dari segi kekeluargaan, contohnya, cerita ‘Pipit dengan Cenderawasih’, burung cenderawasih itu dengan anak dia. Bermakna, dua sahaja kekeluargaan itu. Jadi maknanya di sini, kekluargaan awak letak dia punya watak. Cenderawasih dan anaknya (contohnya). Yang kekeluargaan sk 13, apa watak yang menujukkan watak kekeluargaan tersebut.  Jadi, awak senaraikan. Kemudian, bawah jadual satu di bawah ini ialah yang bawah ini, awak buat huraian iaitu jadual 1 di atas menunjukkan tema kekeluargaan. Kemudian, dalam  sini awak huraikan satu satu ini.

Jelaskan tentang tema kekeluargaan skrip kesepuluh ini tentang watak cenderawasih dan anaknya. Macam mana yang menunjukkan tema kekeluargaan. Sebab itu lah awak kena ambil ayat daripada skrip itu dan tunjukkan di sini bukti. Letak di sini, ayat ini menujukkan kekeluargaan yang mana cenderawasih telah memberi anak dia makan dengan penuh kasih sayang, sebab ayat dalam skrip itu menunjukkan sebegitu. Jadi, kemudian awak jelaskan. Kemudian, setelah awak dah kenal pasti tema kekeluargaan itu, berikan awak punya pendapat. Pendapat awak pula apa yang awak dapati bahawa adakah ini menunjukkan kekeluargaan. Macam mana contohnya yang menunjukkan dugaan antara contohnya pemburu dengan anaknya di rumah dengan isteri ataupun contonya pengail ikan. Jadi yang itu awak kena serta dengan pendapat. Jadi, pendapat ini, biasa pelajar boleh tulis ‘hal ini berkemungkinan’. Perkataan ini sebab ini dari pendapat awak. Jadi pendapat ini kita boleh gunakan ‘hal ini berkemungkinan burung cenderawasih seekor burung yang sangat penyayang terhadap anaknya kerana burung cenderawasih didapati sentiasa berada di sisi anaknya. Jadi, itulah pendapat aawak. Jadi, awak huraikan sampai habis. 

Kemudian, belum habis di situ lagi, kemudian jadual yang kedua pula. Jadual yang kedua pula tema lain. Tema lain pula serupa juga huraiian. Yang ini, yang bahagian huraian yang ini dia bukan dalam satu perenggan. Biasanya, dia letak dalam dua perenggan. Sebab, kalau tidak nanti dia jadi terlalu Panjang, dia akan pergi ke satu halaman ke dua halaman. Jadi, sekarang untuk kandungan sahaja yang tema itu, awak dah ada lima jadual. Ini dah lima jadual dah. Belum masuk lagi yang bahagian yang kedua iaitu yang kita nak huraikan dia punya mengikut teori ini, mengikut konteks. Baru bahagian ini. Jadi, maknanya sekarang 4.2.1 dia termasuk 4.2.2 ini baru masuk konteks. Bila awak dah letak konteks ini, awak huraikan dulu. Ok, huraikan apa itu konteks. Menurut Normaliza Abd Rahim 2019. Serupa juga yang tadi, saya lupa nak bagitahu. Di sini nanti, awak kena huraikan apa maksud kandungan, menurut Teori Analisis Wacana Normaliza Abd Rahim 2019. Huraikan sedikit di sini, baru lah masuk jadual. Serupa juga yang ini, maknanya masuk dekat sini, huraikan apa makna konteks menurut Teori Analisis Wacana Normaliza Abdul Rahim. Kemudian, baru lah awak bahagikan kepada yang ini. Yang ini oleh kerana bawah elemen konteks ada tiga, jadi menurut teori ini, kalau tatabahasa sangat luas. Terpulanglah kepada pelajar contoh memilih tiga tatabahasa, tiga latar, tiga emosi. Jadi, terpulanglah sebab tatabahasa besar jadi, terpulang kepada teks itu. Jadi, sekarang dalam skrip ittu awak rasa yang ini banyak ke ? Yang itu banyak ke? 

Jadi, itulah yang awak buat kajian. Kalau yang macam latar ini, terbahagi kepada latar masa, latar tempat dan latar masyarakat. Emosi positif, negatif. Jadi, yang ini awak terus boleh bahagikan. Yang ini ada banyak jadi, maknanya awak kena pastikan, sistem penomboran dia biar betul. Jadi, 4.2.1, kita masuk tatabahasa. Dalam tatabahasa, huraikan dulu apa itu tatabahasa. Jadi, menurut siapa, tatabahasa. Tapi, kajian ini berfokus kepada tiga sahaja. Jadi, apa dia? Yang ini, memang banyaklah. Kalau tiada sistem penomboran, kita akan keliru. Kita pecahkan kepada apa dia yang bawa tatabahasa ini. Jadi kita ambil 3 sahaja yang bawah tatabahasa. Jadi, awak nak fokus kepada apa sekarang ini kalau tatabahasa, ya. Kemudian, ada sub topik huraian. Huraikan sedikit apa makna itu. Kemudian, yang ini, baru awak masukkan data. Ingat ya, data semua jadual dalam tesis perlu ada garisan yang melintang sahaja. Yang menegak tidak perlu ada. Jadi, letak di sini jadual hurai. Tadi, jadual dah sampai 5. Ini sekarang 6. Jadi, untuk tatabahasa ini, oleh kerana awak kena ambil 3. Jadi, awak boleh sediakan 3 jadual.

Tiga jadual untuk tatabahasa tatabahasa tiga jadual untuk..bermakna dia 3 ni untuk masa 3 untuk tempat 3 untuk ni emosi bersama 3. 3 negatif jadi. Huraikan. Ingat, perlu dia bila kita tulis. Kita tulis jadual 6 di atas sebab ada pelajar yang ditulis jadual 6 menunjukkan kita pula sebagai pemeriksa kita taip cari mana pula pergi jadual di atas ke kat bawah ke mana jadi tak boleh kena tulis kalau di bawah di bawah di atas di atas dan huraian. Sebab itulah, bab 4 sistem penomboran ini penting kerana kita nak tahu sama ada ia adalah subtopik atau sub sub topik macam ni kan, tapi ini Ini anak kepada ini jadi tak. Tapi macam ni tak jadi anak dia tak tak topik jadi anak kepada ni jadi tak siap-siap topik Jadi bila ada nombor kita dah tertutup ini sebenarnya bawah kategori yang ini. Hari ini ini ini contoh huraian Jadi kalau contoh ni sekarang yang lain tu sama-sama Jadi sekarang objektif kajian ini kita ada dua nombor satu tadi mengada sangat cantik tak jadi chat dia ambil dua ini dengan menggunakan dua elemen pertama dengan elemen kedua dari analisis pecah dan kemudian objektif tiga menggunakan teori atau lima ketiga daripada analisis bacaan ayat itu andaian yang mana dia temubual pelajar 6 beri komen tentang trip animasi cerita rakyat jadi dia pecahkan yang ini sajalah mana ini tak perlu lagi dah ini untuk jadi satu ini untuk objektif kedua jadi lebih-lebih jelas ya Jadi sekarang ini kalau kita lihat Habis dia dia tadi kandungan dah okey kandungan dah siap bermakna contacts dah siap bermakna dah siap objektif satu jadi setelah Itu bermakna kena letak dia punya rumusan.

Rumusan untuk objektif satu iaitu rumusan untuk kandungan dan konteks jadi tulis perebusan sini dalam satu perenggan dalam ini sangat penting ya Yang mana perlu sokong sokong kajian daripada bab dalam bab dua sebab dua Tu tadilah sorotan Kajian yang berkaitan dengan kajian kitakan kena kita sokonglah kemudian kita kena sokong dengan tiri jadi kena sokong dengan Teori contohnya kaya analisisnya ubatnya tadi disokong dengan Teori analisis wacana normaliza abd Rahim 2019 jadi sokongan dengan tiri Jadi apanya awak memuaskan tengok sama tak jadi perkataan contohnya perkataan selari kajian ini telah hari hujan ini hampir sama kajian ini apa lagi yang menyekat Aan perkataan ini yang awak kena Pilih yang pilih. Bersesuaian yang bertepatan ataupun kajian ini bertepatan dengan hasil kajian yang dilakukan oleh blablabla yaitu dalam bab2 jadi kena letak kena letak sokongan ini letaklah kajian tapi sokongan ingat ya sokongan kerajaan haruslah daripada kajian 5 tahun terkini sahaja Okey pastikan 5 tahun terkini saja kalau sekarang ini contoh 2020 jadi tahun terkini ialah jadi lima tahun ke belakang jadi lima tahun Kebelakangan mana habis sampai 2016 sahaja jangan sokong Kajian yang 2010 2009 19 tahun 1980 an lah sebab kita kena kenal pasti bahawa kajian-kajian memang dah tentang wacana contohnya banyak telah banyak dilakukan sejak dulu lagi animasi pun banyak tetapi cara mesej cerita rakyat pun banyak tapi cerita rakyat yang luar.

Banyak Jadi kita kena yang terkini supaya titis Kita adalah lebih berkualiti dan up-to-date ya dan terkini jadi itu sangat penting Jadi sekarang ini baru rumusan untuk objektif satu Kalau kita masuk rumusan untuk objektif dua pula kalau kita masuk objektif dua pula bermakna kita masih ada urusan 4.3l objektif dua active2 tadi dia tulis kat sini memang analisis kesan menganalisis kesan skrip animasi cerita rakyat jadi Maknanya kat sini kesan jangan tulis dah tak nak mesej saya ke Sanskrit bla bla bla bla bla ayat yang dapat daripada atas tu kemudian Barulah awak letak andaian. Okey Huraikan kek dulu apa maksud apa maksud anda yang menurut normalize Abdul Rahim 2019 andaian blah blah blah blah blah blah Okey kemudian dah masuk andaian tu Barulah kita nak masuk kepada yang ini pendapat ini ialah tak topik untuk nilah pendapat jadi Uraikan dulu huraikan apa menurut Normaliza abd Rahim pendapat Apa dia merajuk pendapat tu apa dia berikan definasi menurut Normaliza abd Rahim tu setelah ini barulah ada jadual jadual ini jadi tiap-tiap satu tu awak boleh bagi dia punya apa nama bukti daripada perbualan kanak-kanak itu tadi dia tinggi juga awak kena pakai system coding According bahasa ya ini Bukankah system coding komputer pantek tadi kita dah ada coding untuk skrip Sekarang kita kena ambil coding untuk Santos sampel kajian itu sebab kita dah anak temubual pelajar sekolah rendah belum Kau rendah.

Contoh kita ambil 30 orang kita adakah kita nak tulis satu sehingga 30 jadi ini yang awak kena letak kat dalam analisis bab bab 3 macam mana yang system coding Awak ni jadi yang ini awak berputus asa diri ini Cuma cadangan jadi orang letak lah Kat sini satu ke SD pada Apa yang awak dah pasti jadi semua data-data perolehi ni memang kita kena letak dekat belakang kat lampiran namun yang kita letak kat sini cuma yang berkaitan sahaja sebab ada yang ayat yang tidak menunjukkan pendapat ada ayat yang tidak menunjukkan perujukan ada ayat tidak menunjukkan persoalan iaitu bertolak daripada analisis papa tiri analisis wacana Normaliza abd Rahim 2019 Jadi kau pilih pilih mana yang sesuai sahaja jadi di Akhirnya dia akhirnya juga jangan lupa kita akan letak rumusan nombor tu 4.3 pun berapa agaknya ya point2 rumusan rumuskan balik. Letak rumusan di akhir setelah kita analisis Dia kata ada yang disokong kajian pada tiap tiap tiap tiap huraian tu disokong oleh huraian disokong itu Terpulang kepada pensyarah Sebab bagi saya mudah sahaja Apa kita rumuskan Kita ulang balik kemudian kita sokong lah sama juga kalau kita letak dalam tu kalau kita dah letak dalam tu juga kadang-kadang ya saya dapati Sebab saya katakan ni saya dah pasti ada pelajar yang dia memang sokong setiap kali dia orang huraian tentang pendapat contohnya di sekolah Lepas tu Dia orang perujukan besok lagi ni ni ni Dia sokong lagi saya tengok ayat dia sama ayah ayat dia sama apa yang disokong pun orang yang sama nak jadi benda tu macam seolah-olah macam contoh macam tak ada usaha sangat dia untuk membuat ayat yang berbeza jadi pastikan di sini ayat Mestilah berbeza dengan Ayat di atas sebab Yang ini penting ialah kita nak merumuskan apa keputusan Kajian yang kita peroleh daripada sini Okey untuk bab 4 Ini okey oleh.

 

 

Mana kita ada dua objektif Okey objektif satu ingat ya bang 4 ni kita punya ya kita yang analisis ini kita kita punya kita memang beza dengan orang lain Ini yang kita usaha Selama ni Inilah kita usaha tubuh bual orang kita usaha pergi cari budak-budak sekolah tunggu luar pagar kita walaupun sebenarnya sepatu ambil kebenaran dekat cikgu sekolah tapi kena kena keluar daripada sekolah sebab bawak salah surat Jadi kita kena tunggu pula luar sekolah kena tunggu luar sekolah mak bapak halau pula bertambah jadi penyelidikan Iya jadi contohnya daripada objektif satu ini 40 halaman untuk objektif satu sahaja okey tidur 4000 master master 4080 kalau PSD kita nak masuk lagi 40 bermakna 120 yang ini nak Ya dah nanti aku dah lama ni Tak bolehlah awak letak alarm jam tu satu 20 jahlah Tapi macam tu dua kan saya analisis banyak gila saya dah tak 70 lah dah tak bolehlah Lepas tu tiba-tiba cuti.

Jaga sikit Jah macam tak laratlah jari ni nak tekan laptop 10 jahlah dah salah dah nampak sangat bahawa objektif satu ni lebih penting daripada pergi T2 dan 3 jadi dah Salahlah di sini kita mesti mesti sama supaya setiap objektif kita ini mesti sama taraf pentingnya jadi Janganlah tiba-tiba menjadi tiga jadi tak penting Biasanya objektifnya akhir tu lagi penting itu yang menunjukkan kebaharuan jadi ini yang penting Jadi kalau memang mesti ni kalau nak lari sikit pun bolehlah macam contohnya Okey satu 41 objektif dua Okeylah 39 objektif 3 Alamak terlebih 4.3 bolehlah tapi jangan ketara sampai macam ni bila macam ni kita dah nampaklah kepentingan tu sangat berbeza jadi macam seolah-olah baik tak payah wujudnya macam tu satu PT3 buang jahlah baik tak payah ada tiba-tiba kajian ada satu je objektif dan Prof itu memanglah.

Tak tahulah nak cakap apa. Kan saya kata buat lain ketik sendiri okey. Jadi, sekarang ini pastikan bab 4 ini ingat ya, kita punya bila kita punya kita rasa bangga penulisan terkena cantik dalam bab ini ya. Semua bab dalam tesis saya akan ulang untuk semua. Perlu ada penanda wacana. Penanda wacana ini kalau tak ada dah tak jadi dah penulisan akademik. Ini sangat penting ya. Penanda wacana kalau tengok daripada dalam buku ini,  saya ada senaraikan penanda wacana yang awak boleh pakai. Biasa pelajar, dia suka sangat nak tahu apa Tahu dia suka sangat ketat oleh itu oleh itu jahlah memanjang yang jumpa Rantau Panjang panjang panjang panjang ni nampak ni ada penanda wacana ada beratus-ratus penanda wacana silalah gunakan semuanya kita boleh gunakan berlainan menunjukkan ia penulisan Akademik dan bila kita baca di situ betulkan Samalah sejuk.Yalah hati macam dititiskan jadi budak tak pernah nak WhatsApp tetapi ada masalah pula adalah Pelajaran itu saja saya baca memang dia pakai penawar panas sangat bagus Tak tahulah buka daripada pukul saya Kut dia ambil penanda wacana ni daripada Internet ke apa ke tetapi buka tengok Memang tak jadi maksud saya penanda wacana tu tak kena dengan ayat tu jadi memang perkataan tu memang orang kata apa tak pernah didengar lah oleh masyarakat Jadi bila tak pernah dengar contohnya memang Jaranglah pernah dengar Tapi jarang digunakan macam contohkan perkataan saya ambil contoh ya. Namun demikian suatu hakikat yang tidak boleh dikesampingkan ialah bla bla bla bla. Tapi itu penanda wacana untuk ayat pertama okeylah tu cantik dah tu tiba-tiba ayat yang terus tu jadi tak betul dah. Apa bendalah yang adik buat dengan dia kan. Akak kena dengan penat pemilihan penanda wacana itu. Maka adalah wajar untuk pelajar menggunakan penanda wacana yang betul dan pelbagaikan jangan guna perkataan “Oh itu daripada halaman 1 sampai penanda wacana. Saya akan ulang untuk semua bab juga ya dalam video ni. Saya ulang semua sekali supaya menjadi peringatan kepada pelajar ya. Okey,  jadi saya rasa bab 4 ni dah okey jadi 3 ini Saya dah terangkan dengan jelas dan juga penggunaan jadual-jadual ini juga.  Jadi, ingat dengan jadual ini jangan ya kalau bolehlah. Ada pelajar dia suka buat macam ini tau jadual ini oleh kerana Bab Empat dia buat jadual 4.1.

Nanti ada empat pintu aja 24 ketika. Boleh tak ada masalah itu Terpulang kepada pelajar dan juga Terpulang kepada persetujuan pensyarah jadi itu pelbagai tetapi pastikan bahawa macam ini, bila kita buat macam tu memang pensyarah bersetuju awak punya penyelia awak pun rasa macam Cantiknya letak point satu tetapi pemeriksa yang melihat atau baca tesis awak adalah orang-orang yang berbeza. itu yang kata sekolah yang berlainan. School of thought. Bila school of thought itu berbeza, bermakna mungkin saya punya pemikiran cara saya kalau begini begini begini cara bersyarah tu begini bergini, bergini. Cara pelajar lagi lah, bukan sahaja bergini. Bergini, bergini, bergitu dan sebagainya sebab pelajar ini, macam kreatif sedikit. Jadi, Terpulang yang penting ialah kita bila buat kita nak pastikan bahawa mudah untuk pemeriksa itu baca dan mudah untuk pemeriksa itu faham apa benda yang kita nak cakapkan. Kita jangan bagi dia susah. Kalau dia susah nanti, kita kena buat tesis ini lagi sekali.  Alamat lah .. kita bergraduat lagi lima tahun akan datang ya! Jadi, jangan. Kita ingat ya memang kita kita seboleh-bolehnya jangan jangan terlalu lama buat tesis, tulis menulis ini kerana bila terlalu lama kita akan rasa macam kita rasa sangsi. “Betul ke yang saya buat selama ini? Saya ini berpura-pura ke? Angan-angan ke? Pura-pura pandai ke?” Dah tak pastilah ya. Okey saya rasa ini saja untuk bab bab 4 ya.

 

TERJEMAHAN:

 Ok, now we go to chapter 4 yes. This chapter 4 if we look, this chapter 4 we actually do analysis. This is what your chapter or study says, your own writing. What you have studied over the years, this is the result. So in this chapter 4, if we look at this book, we actually if this chapter 4, there is an introduction. Then, we have objective analysis 1. Then, objective analysis 2, objective analysis 3, summary and conclusion. Ok, if we look now. For example, we have, if we turn our backs on our earlier studies, the study of discourse Textual Slang Animations Folklore Festival, so the introduction 4.1. As always, our introduction wants to introduce what is in this chapter. Don't get me wrong, the student will post an introduction once again. No need, no need for a reference. This naming, we want to introduce what is in the chapter. Let's not confuse him. Sometimes, when he puts a reference, it looks like chapter 2 (study highlights).

 

So, right now, the introductory part, a paragraph. Later we enter 4.2 which is that we have started to look back on our objectives. The first, identified discourse textual animation script Malay folklore. So, this is our title, we actually take from the objective. So when we take the objective, the word identify is gone. So, we continue to 'Textual Discourse (continued) Script Animation Folklore Festival'. This is his title. Ok, in this title, you have placed, meaning we, when the examiner looks, he says "Oh, this, he refers to objective 1". So now, when you take this title, you will use theory. We have discussed that theory in chapter 3 earlier. So, we want to use theory. We, when analyzing, we need to use theory. If there is no theory, as if we are not clinging to anything, it means loose. If it is loose, then we have the description of our analysis so wrong. So for now, we will refer to the theory. For example, our textual discourse will use the discourse analysis theory proposed by (wink yes, I show). For example we take the Theory of Normaliza Discourse Analysis Abdul Rahim 2019. So, the Theory of Normaliza Discourse Analysis Theory is divided into three elements, namely; content, context and assumptions. Content, we have a theme. This one, we have grammar. Then we have the background, the emotions. Then, here we have opinions, references and even questions.

Since the data we want to analyze in chapter 4 we want to use Discourse Analysis Theory, we have to write like this; after we write this title, we proceed to 4.2.1, namely; content. We have to write what elements he continues in this. This is because the examiner, when he looked, "Oh, this study does refer to theory". So, that's right. So, in that content, it means now, you decide that each of these elements you have to provide 5 proofs. So, we got that proof from the script earlier. So, content. Then, from the content, from your script there is data. Come what you got just now. So, for example you already have a coding system. Like for example now, folklore animated script, you take about 30 animated scripts and you number the animated script by using coding, script; sk ke, sk 1 to 30. So, you have sk 1 to sk 30.

So right now, you can put out those 30 just now, you just want to take only 5 examples. While others are there, but we are in the appendix. We can't explain until 30. 30 I think there are four, five volumes later you have a thesis. So, now for example, this is a script. Ok, this one has a theme. Because just now, the bottom of the content is the theme. So, now for example you put the script sk 10, sk 13, sk 20, sk23, sk because this is what you got. This one, you can put table 1. Family theme. Here is an example. Because, you yourself have identified from these 30 scripts, you have identified there are for example 5 themes. 5 outstanding themes in this script. So, from the family theme and there are other themes. So from the family theme it is found that these 5 scripts that seem to stand out. So you take that script 10 later, you put what theme. Indeed, we put the theme of family yes, which is family.

Then, family again but even though all this is family, you have to make sure that in terms of what kind of family theme because this folk tale sometimes, in terms of family, for example, the story ‘Pipit with Paradise’, the bird of paradise with her child. Meaning, only two of that family. So the meaning here is, your family has a character. Paradise and her children (for example). The family sk 13, what character shows the family character. So, you list. Then, under table one below is the one below, you make a description that table 1 above shows the family theme. Then, here you describe this one.

Explain the family theme of this tenth script about the character of paradise and his son. How does that show the family theme. That is why you have to take a sentence from the script and show here the proof. Put here, this verse refers to a family in which paradise has fed its child lovingly, because the verse in the script shows so. So, then you explain. Then, once you have identified the family theme, give yourself an opinion. Your opinion is what you find that does this indicate family. What are the examples that show the allegation between for example the hunter with his son at home with his wife or for example the fish fisherman. So you have to agree with that opinion. So, in this opinion, usually students can write ‘this is possible’. This word is because of this in your opinion. So in this opinion we can use ‘this thing is likely a paradise bird a bird that is very loving towards its offspring because the paradise bird is found to always be by the side of its offspring. So, that's your opinion. So, you explain to the end.

Then, not finished there yet, then the second schedule. The second table is another theme. Other themes are similar to the description. This one, that part of this description he is not in one paragraph. Usually, he puts it in two paragraphs. Because, otherwise he will be too Long, he will go from one page to two pages. So, now for the content only that theme, you already have five tables. Here are five tables. Not to mention the second part which we want to describe he has according to this theory, according to the context. New to this section. So, it means that now 4.2.1 he including 4.2.2 is just in context. When you have set this context, you explain first. Ok, describe what the context is. According to Normaliza Abd Rahim 2019. Similar to the previous one, I forgot to tell you. Here later, you have to explain what the content means, according to Normaliza Abd Rahim Discourse Analysis Theory 2019. Explain a little here, just entered the schedule. Similar to this, the meaning goes in near here, explain what the meaning of the context according to Abdul Rahim's Theory of Discourse Analysis Theory Then, you just divide it into this one. This is because under the context elements there are three, so according to this theory, if the grammar is very broad. It is up to the student example to choose three grammars, three backgrounds, three emotions. So, it depends on the big grammatical reason so, it depends on the text. So, now in that script do you think this is a lot? Which is a lot?

So, that's what you did research. If this kind of background, it is divided into time background, place background and community background. Positive, negative emotions. So, this one you can continue to share. This one has a lot so, it means you have to make sure, his numbering system is correct. So, 4.2.1, we get into grammar. In grammar, first describe what grammar is. So, according to whom, grammar. But, this study focuses on only three. So, what is he? This one, there are many. If there is no numbering system, we will be confused. We break into what he brought this grammar. So we take only 3 that are below grammar. So, you want to focus on what it is now when it comes to grammar, yes. Then, there are sub-topics of description. Explain a little what that means. Then, this one, you just enter the data. Remember yes, the data of all tables in the thesis should have horizontal lines only. Vertical ones do not have to exist. So, put here the descriptive table. Earlier, the schedule has reached 5. This is now 6. So, for this grammar, because you have to take 3. So, you can prepare 3 tables.

Three tables for grammar grammar three tables for..means he 3 ni for time 3 for place 3 for ni emotions together 3. 3 negative so. Explain. Remember, he needs it when we write. We write table 6 above because there are students who wrote table 6 shows us as an examiner we type find where to go the table above to the bottom to where so it can not be written if below below above and description. That is why, chapter 4 of this numbering system is important because we want to know whether it is a subtopic or a sub-topic like this, but this is the child of this so it is not. But like this, he is not a child, he is not a topic, he is not a topic, so he is not ready for the topic, so when there is a number, we are closed, this is actually under this category.

Today this is an example of a description. So if this example is now the other is the same. So now the objective of this study we have two numbers one had a very beautiful not so chat he took these two by using the first two elements with the second element from the breakdown analysis and then objective three uses theory or five thirds from the sentence reading analysis the assumption that he interviewed student 6 commented on the animated trip of folklore. So he broke this one only where this is no longer necessary dah this to be this one for the second objective so more- more clear yes. So now if we see He finished he had the content is okay content is ready means contacts are ready means are ready objective one so after. That means he has to put a formula.

Summary for objective one, that is summary for content and context so write the decree here in one paragraph in. this is very important yes Which should support the study from the chapter in chapter two reason two. That is the highlight of the Study related to our study we have to support then we have to support with step so be supported with theory. for example rich analysis his medicine was supported by Theory of discourse analysis Normaliza abd Rahim 2019 so support with step So what are you satisfied look at the same not so words for example parallel words this study has this rainy day almost the same this study what else which blocks. This word that you have to Choose which select. Appropriate which coincides or this study coincides with the results of the study conducted by blablabla that is in chapter 2 so it must be placed to place this support put the study but support remember yes government support should be from the latest 5 years study only. Okay, make sure the latest 5 years only if now example 2020 so the latest year is so five years later. So, five years late until 2016 only do not support the Study that 2010 2009 19 year 1980 is the reason we have to identify that studies have been about discourse for example a lot has been done since long ago animation is a lot but the way the message of folklore is also a lot but the folklore is outside.

So, we have the latest so that our drops are more quality and up-to-date yes and latest so that is very important So now this is just a formula for objective one If we enter a formula for objective two if we enter objective two it means we are still there is a matter of 4.3l objective two active2 earlier he wrote here indeed the analysis of the effect analyzing the effect of the animated script of the folklore so the meaning here the effect do not write I do not want my message to Sanskrit blah blah blah blah blah sentence that can be from above then assumptions.

Okay Explain the cake first what is the meaning of what you mean according to normalize Abdul Rahim 2019 assumption blah blah blah blah blah blah Okay then we have entered that assumption Then we want to enter into this this opinion is not a topic for nilah opinion. So explain first, explain what according to Normaliza abd Rahim opinion Is he sulking that opinion what is he giving a definition according to Normaliza abd Rahim then after this there is a schedule of this schedule so each one you can give him what is the name of the evidence from the child's conversation earlier he is high you also have to use coding system According to this language, isn't it the computer coding system of pantek earlier, we already have coding for the script. Now we have to take coding for Santos, the study sample because we are the children of the primary school student interview yet, you are not low.

For example, we take 30 people, do we want to write one to 30 so this is what you have to put in the analysis of chapter 3, how is the coding system? SD on What you are sure of so all the data obtained here we have to put near the back of the attachment but what we put here is only relevant because there are sentences that do not show opinion there are sentences that do not show reference there are sentences that do not show The question is that it departs from papa tiri analysis Normaliza abd Rahim discourse analysis 2019. So, you choose which one is suitable only so in the end he finally also do not forget we will put the formula number 4.3 no matter how much yes point2 formula formulate back.

Put the conclusion at the end after we analyze He said there are those who support the study on each and every description that is supported by the description supported It depends on the lecturer. The reason for me is simple. What do we formulate, we repeat then we support the same if we put in that if we put it in there too. Sometimes, yes I find. Because I said this I am sure there are students that he does support every time he is a person who explains about opinions for example at school Then he is the person to refer to tomorrow again ni ni ni He supports me again look at the sentence. He is the same father the sentence he is the same what is supported. Even the same person wants to be that thing it seems like an example like there is no real effort he has to make a different sentence so make sure here the sentence Must be different from the Verse above because important is that we want to formulate what results of the Study we obtained from here Okay for chapter 4 This is okay by.

Where we have two objectives, Okay objective one remember yes  4 we have yes we who this analysis we we have we are different from others. This is what we tried. So far, this is our business body talk people we try to go find school children wait outside our fence, even though the shoes actually take permission from the school teacher, but we have to get out of school because I brought the wrong letter. So we have to wait outside the school, we have to wait outside the school. only one is okay to sleep 4000 master master 4080 if our PSD wants to enter again 40 means 120 this one wants.

Take care a little Jah, it looks like this finger is not working, I want to press the laptop 10, yes, it is wrong, it seems very obvious that this one objective is more important than going to T2 and 3, so it is wrong here, we must be the same so that each of our objectives must be of the same level. -suddenly become three so it does not matter Usually the objective is the end, it is important that it shows the newness so this is what is important. until like this, when like this we see that the importance is very different so it seems like it is good that there is no need for it to exist like that, a PT3 throw it away, it is good, there is no need for a sudden study, there is an objective je and the Prof is indeed.

I do not know what to say. I said for others, typing yourself is okay. So, now make sure this chapter 4 remembers yes, we have when we have we feel proud of the beautiful writing in this chapter yes. All the chapters in my thesis will be repeated for all. There needs to be a discourse marker. The marker of this discourse, if it does not exist, is not academic writing. This is very important. Discourse markers if you look at this book, I have a list of discourse markers that you can use. Ordinary student, he really wants to know what Know he likes very tight so therefore jahlah elongate who meet Rantau Panjang long long long ni look ni there are discourse markers there are hundreds of discourse markers please use everything we can use different show it Academic writing and when we read there correct Samalah cool.

 

It's like my heart is dripping so the boy never wants WhatsApp but there is a problem is the lesson I just read, he uses a very good heat cure I don't know if it opens from my beat I mean the discourse marker does not fit with the sentence so it is true that the word is what people say, it has never been heard by the community. So if you have never heard the example, it is rare to hear it. Yet one fact that cannot be ignored is blah blah blah blah. But that is the discourse marker for the first sentence, okay, it's beautiful, then suddenly the sentence that continues is not correct. What did you do with him? I was tired of choosing the discourse marker. It is therefore appropriate for students to use the correct discourse markers and diversions do not use the word “Oh that from page 1 to the discourse markers. I will repeat for all chapters as well yes in this video. I repeat it all at once as a reminder to students yes. Okay, so I think this chapter 4 is okay so these 3 I have explained clearly and also the use of these tables as well. So, remember with this schedule do not yes if possible. There are students he likes to do this know this schedule because Chapter Four he made table 4.1.

There will only be four doors 24 times. Can there be no problem It depends on the student and also Depends on the consent of the lecturer so it is various but make sure that like this, when we do that way the lecturer agrees you have a supervisor you also feel like Beautiful put one point but the examiner who sees or reads your thesis are different people. that's what different schools say. School of thought. When the school of thought is different, it means maybe I have thoughts of my way if this is the way this way of lecturing is this way, this way. The way students do it again, not only this. Like tis, like this, like that and so on because this student, kind of a little creative. So, the important thing is that when we do we want to make sure that it is easy for the examiner to read and easy for the examiner to understand what we want to say. Let's not make it difficult for him. If he is difficult later, we have to do this thesis again. The address is .. we will graduate again in the next five years! So, don't. We remember yes indeed we we as much as possible do not do too long to do the thesis, write this writing because when it takes too long we will feel like we feel suspicious. “Is it true what I did all this time? Am I pretending to? Do you dream? Pretend to be smart? ” I'm not sure. Okay I think this is just for chapter 4 yes.

RUJUKAN:

Normaliza Abd Rahim (2019). Jom Tulis Tesis. Serdang: Penerbit Universiti Putra Malaysia.

                                                  

                                             



Pautan Video:

https://www.youtube.com/watch?v=WkDMTy6FJqA.

 

Bukti kehadiran minggu 11




 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan